BLOG'EN - DEN ELEKTRONISKE SCENE #01
MARTIN ROSS

1. Hvad er elektronisk musik?


Skrevet af Torben Eik //organgrinder.dk

Den elektroniske musik er kommet for at blive, men hvad drejer den sig egentligt om? Det spørgsmål og andre relaterede har jeg sat sig for at undersøge. Den elektroniske musik er slet ikke så ny endda, men markerer sig for tiden, fordi den vokser med imponerende fart. Hvad skyldes denne kraftige vækst og hvilken betydning har den for musikken i det store perspektiv? – Der skal lyttes, reflekteres, skrives, interviewes og tænkes, og mit personlige mål er at have et helt nyt og mere åbent syn på genren, når vi kommer til SPOT Festivalen til sommer.

I en pressemeddelelse fra SPOT Festival, kunne man for nogle uger siden læse, at ca. 30 % af ansøgningerne til festivalen i år kommer fra elektroniske navne. Det dækker i dette tilfælde bands, hvis primære musikudførelse og sangskrivning sker direkte fra en computer. Meget få bands kan efterhånden frasige sig overhovedet, at bruge det elektroniske medium – der findes desuden et uoverskueligt hav af blandingsgenrer, som elektrorock, folktronica og nu jazz, men disse er ikke medregnet i de 30 %.
 
Det første spørgsmål, der melder sig, er om ”elektronisk” betegner en genre eller en teknik. Det kan somme tider se ud som om, fans af forskellige musikgenrer ”bekriger” hinanden på smag, ligesom tilhængere af fodboldklubber kæmper om, hvem der er verdens bedste klub. Metal, hip hop og punk er eksempler på genrer, der er ofte er stærkt identitetsskabende for en tilhørende subkultur. Er den elektroniske musik også en genre og en subkultur på denne måde? Lader den elektroniske musik sig overhovedet indordne i noget system som 'en genre' – eller er betegnelsen for bred? Nogle genrer som trance, house og drum and bass er selvfølgelig defineret ved at være rent elektroniske, men den elektroniske musik som sådan rummer langt mere end disse specifikke undergenrer. En sag der er rigtig interessant at undersøge. Den genrekrig, der er og har været imellem fans af elektronisk musik og dem, der nægter at bukke under for computerens dominans i musikken er uddøende. Lad dette være min første konklusion. Kampen har i øvrigt hele tiden har været uberettiget fra begge parters side. Computeren må efterhånden anses som et fantastisk musikinstrument blandt andre instrumenter – og på ingen måder en modsætning til, eller en erstatning af, dem.
 
Den elektroniske bølge, der strømmer igennem musikken i disse år er godt hjulpet af nogle andre tendenser – først og fremmest selvfølgelig den omstændighed, at det er noget nemmere at komme i gang som elektronisk musiker, end det var for 10 eller 20 år siden. En almindelig Apple-computer til lektiebrug og internet kan efterhånden fungere som et ganske godt musikinstrument. En anden tendens der synes at tegne sig, er en begyndende holdningsændring til musik. En holdningsændring, hvor mashups, remixes og alle mulige andre former for sammenblandinger udvider musikkens velkendte metoder. Sidstnævnte skyldes ikke bare computerens indtog på scenen, men også internettets store muligheder for udveksling af ideer og toner.
 
Men hvad betyder alt dette for selve musikken? Det er selvfølgelig et abstrakt spørgsmål – for musik er mange forskellige ting, som kan forstås på adskillige måder. Klart står det dog, at computeres ankomst har haft og vil fortsætte med at have en fundamental betydning for musikken – både som kunstnerisk udtryksform og som kommercielt salgsprodukt. Med denne tydelige forandring undervejs er det vigtigt at forholde sig til, om ændringerne er til det bedre eller til det værre. Det er der nok delte meninger om. Jeg forholder mig som udgangspunkt ambivalent til spørgsmålet: Der er områder, hvor der er meget at vinde og områder, hvor der er meget at tabe. For at komme nogle svar nærmere er det nødvendigt at gå i dybden med konkrete eksempler og historier – disse skal jagtes i det kommende.

 

 

 

 

Se alle indlæg i denne blog: