BLOG'EN - DEN ELEKTRONISKE SCENE #02
MARTIN ROSS

2. Fremtidens musik i nutiden.


Skrevet af Torben Eik // organgrinder.dk

Selvom den elektroniske musik i sine tidligste afskygninger er dobbelt så gammel som mig, føles den stadig som fremtidens musik. Måske er fornøjelsen ved elektronisk musik, en slags evolutionær begejstring – enten sejrsglæde over at vi mennesker er ved teknisk at beherske endnu et område, eller forundring over at maskiner og computere på en så rammende måde kan udtrykke følelser.

I den alder vi lever i, kommer man ikke udenom Wikipedia, når man researcher. Her møder man til gengæld også en verden af mere eller mindre relevant viden. I den ene artikel følger man et link til den næste og man bevæger sig hurtigt fra en artikel om elektronisk musik over en artikel om bandet Tangerine Dream til at ende i en artikel om Pulsbreddemodulation (de tre artikler omhandler alle temaer indenfor dette emne). Alt dette uden at bevæge sig uden for den dansksprogede del. Hvorfor skriver jeg om Wikipedia? Jo, det er for at illustrere at den digitale tidsalder er over os. Læserne ville sikkert fatte mistro til mine metoder, hvis jeg researchede til et blogindlæg om elektroniske musik uden at være forbi en computer. Ja, selv når jeg vil anskaffe en bog om emnet, bestiller jeg den online på biblioteket og får en e-mail, når den kan afhentes. Elektronisk databehandling har gjort verden til et andet sted, på godt og ondt. Indenfor musik er effekten af den digitaliserede verden kommet snigende, men er i dag absolut allestedsnærværende.

Jeg laver nogle gange et tankeeksperiment med mig selv, hvor jeg forestiller mig, at jeg er et fortidsmenneske, der netop er landet i nutiden med min tidsmaskine. Det er især virksomt, når man befinder sig steder med topmoderne byggeri, som Ørestaden med dens beton, højhuse, metroer og glasfacader. Pludselig kan jeg give mig selv følelsen af at leve i fremtiden. Omgivelserne bliver nu til en science fiction verden, som på en gang er skræmmende og spændende. Forestil jer det samme eksperiment foretaget på SPOT Festivalen til sommer. Meget af den musik man vil høre består af elektroniske lyde, der dyrker det syntetiske – De er kendetegnet ved ikke at være spillet på et analogt instrument. Trommerne i musikken er taktfaste på atomsekundet og kvaliteten er knivskarp. På scenen sidder kun en hætteklædt person og kigger koncentreret ned i en sammenklappelig computer - ud af højttalerne strømmer vellydende rytmer, klange og melodier. 

Fremtiden er nu! 

Lige siden man fik en maskine til at lave de første kontrollerede lyde (og måske endda før), har man bejlet til teknologiens æstetik. Elektronikken har forsynet musikken med et helt nyt arsenal af virkemidler og bragt musikere og lyttere ind i en helt ny æstetisk sfære. Som fremtidsmusik er den både skræmmende og spændende på samme tid. Dette billedet er dog ved at ændre sig – den elektroniske musik er ved at blive gængs. Snart kan vi ikke huske en musik før elektronikken, den vil blive en ubevidst og integreret del af det at høre ny musik og ingen vil skænke det en tanke, at den er elektronisk. Fremtidens musik er ved at blive til nutid og det er en af forklaringerne på dens voksende popularitet.


Se alle indlæg i denne blog:

1. Hvad er elektronisk musik?

2. Fremtidens musik i nutiden

3. Definition på elektromusik

4. Samtale med SMDJ

5. Mennesket og maskinen

6. Muligheder og faldgruber

7. Et svar fra Torben Sangild

8. Hvad er en genre overhovedet?