KONCERT MED MERE
ERIK BARKMAN

Foto: Jesper Hedemann
Exmortem mener, der skal mere til end blot fem mænd i heavy T-shirts. Foto: Jesper Hedemann
Munkekor, bænkeslibere og strygerorkestre. Fantasien er stor, når unge upcoming-orkestre forsøger at overbevise et kræsent publikum af musikelskere og branchefolk på SPOT. Men er de eksotiske instrumenter og teatralske sceneshows udtryk for store ambitioner – eller slet og ret salgsgimmicks?

Klokken er fem fredag eftermiddag, da færøske Orka tager bestik af deres instrumenter backstage i Ridehuset. Her er både skumgummi-madrasser viklet ind i gaffatape, olietønder med selvbyggede strengeinstrumenter og et slags flaskekeyboard, hvor halvfyldte sodavandsflasker ”spilles” med trykluftpistoler. Men der mangler noget vigtigt.

- Hvor er bænkesliberen? spørger frontmand Jens L. Thomsen med en bekymret rynke i panden, før han leder videre i kasserne med udstyr. - Er det den her? spørger en tililende SPOT-frivillig med en papkasse i hånden. Thomsen nikker tilfreds: Dér er den, bænksliberen, som bandet har skrevet på en af de mest spøjse ”ridere”, SPOT Festivalen nogensinde har modtaget. Orka stiller ikke kun op med alternative instrumenter. De har også den færøske sanglærke Eivør Pálsdóttir og ”Amélie”-komponist Yann Tiersen med som musikalske gæster. - Vi prøver altid at gøre vores koncerter til noget særligt. Og vi gør ikke mindre ud af det, når vi spiller på Danmarks største branchebegivenhed, forklarer Thomsen.

Zombietøser og strygersektioner
Klokken ni samme aften stiller det århusianske death metal-orkester Exmortem op i Filuren. De dunkende dobbeltpedaler og growlende vokaler er til lejligheden suppleret af munkekor i kutter og middelaldermasker – og zombiepiger, der vandrer hvileløst omkring blandt publikum.

- Vi har længe villet gøre noget ekstra ud af vores koncerter – gøre dem til en helhedsoplevelse. På vores seneste album, Funeral Phantoms, gik teksterne og stemningen virkelig op i en højere enhed, så siden dengang har vi sparet sammen af vores live-honorarer og hele tiden føjet nye elementer til sceneshowet, fortæller Exmortem-guitarist Martin Thim.

Han og bandet drømmer efter eget udsagn ikke om at score den store internationale pladekontrakt på SPOT. Men de vil meget gerne udnytte muligheden for at få et lidt bredere publikum i tale, medgiver Thim.

Samme ambition har Esbjergs Kellermensch, der spiller på Voxhall lørdag aften. Indtil for nylig optrådte de med sangene fra januar-debuten ”Kellermensch” i en fem-mands opstilling, men på SPOT bliver de otte – plus en gæstesolist.
Foto: Lars Laen
Kellermensch med violiner på SPOT. Foto: Lars Laen
- Vi får to violinister fra Århus med, som så kan spille violinpassagerne fra albummet. Derudover har vi en mand på gulvbas, forklarer guitarist og forsanger Sebastian Wolff.

- SPOT Festivalen er sådan et sted, hvor man i endnu højere grad end ellers kommer under bedømmelse – også af branchefolkene. Så vi vil gerne gøre en ekstra indsats, så vores musik kommer til at lyde, som vi har tænkt den – ikke som omstændighederne dikterer, at den skal lyde!

Farvel til dårlige vaner
Men for Exmortem-guitarist Martin Thim er det dér med at stille op med noget unikt også et spørgsmål om luftforandring:

- Vi har spillet sammen i mange år – siden 1992, faktisk – og efterhånden bliver det lidt skabelonagtigt at møde op fem mand høj i heavy T-shirts!

Foto: Jesper Hedemann
Frederik Thaae mener, at hver koncert bør være noget særligt. Foto: Jesper Hedemann
Frederik Thaae fra A Kid Hereafter og A Kid Hereafter in the Grinding Light er nået til samme konklusion. Lørdag eftermiddag opfører han en række af sine death metal-numre arrangeret for strygere, piano og klaver.
- Jeg vil gerne væk fra den dér dårlige vane med at betragte koncerter som et ”day job” med fast sætliste. Hver koncert bør være noget særligt, mener Thaae, der ikke er bange for at sætte handling bag ordene:
- I efteråret drosler jeg koncertaktiviteterne ned og fokuserer på at lave færre, men mere unikke koncertoplevelser. Den idé har jeg haft i noget tid, og nu kører jeg den helt ud.

Om alle de alternative opstillinger og sceneshows på festivalen er udtryk for samme ambition, tør Thaae ikke sige. Men han gætter på, at SPOTs karakter af branchetræf også spiller ind:
- Her er 779 bands samlet på tre dage – så der skal en del til for at skille sig ud!