DET ER FORBI - SÅDAN TJENER VI PENGE PÅ DET
MARTA SØRENSEN
- Alle i musikbranchen ved det inderst inde, selvom de store pladeselskaber gør deres bedste for at benægte det. Det er forbi.

Sådan sagde Neil McCormick, musikjournalist for Englands største avis, The Daily Telegraph, i SPOT Festivalens åbningstale torsdag aften. Han hentydede til det, han kaldte "the mass market musis business"; altså de store pladeselskabers dominans. Dernæst snakkede han om en ny dagsorden af blogs, Twitter, YouTube og andre nettjenester, der pumper ny musik frem og tilbage mellem kunstnere, bloggere og fans.

Neil McCormick var glad for udviklingen; musik er for vigtig til, at man kan overlade den til professionelle, sagde han kækt. Alligevel vidste McCormick ikke helt, hvordan man skulle tjene penge i denne fagre, nye verden, men det var der ifølge ham ingen, der rigtig gjorde. Så vidt, så godt.

Da han var færdig, gik Ave på scenen med et drengekor, et symfoniorkester, et sirligt program lagt ved hver stol og en omhyggelig scenografi fra 1930'erne med habitter og gamle skrivemaskiner. For dem handlede det åbenbart ikke kun om musikken, men om at give publikum en helhedsoplevelse, som de ikke kan downloade på The Pirate Bay.

På samme måde er Oh Land også gået nye veje ved at medvirke i Bandbases projekt Mix To Verdener, hvor rytmiske kunstnere (og alle andre, der har lyst) mixer et klassisk værk - alt sammen sponsoreret af Danske Bank. Pengene kommer ikke længere fra en pladekontrakt (selvom Oh Land ganske vist lige har scoret en god én af slagsen på Epic Records).

Alle veje står åbne, påpegede Neil McCormick, så længe man kan vise, at kan noget mere end de andre: "You've got to be more extreme, more passionate, more innovative - just more anything!"