CD´EN ER UDDØD OM 4 ÅR!
UGGI KALDAN
Mads Vraa mener at CD'en er død om fire år. Foto: Uggi Kaldan
SPOT live fik en snak med pladeselskabsdirektør Mads Vraa fra Good Tape Records om pladeselskabernes berettigelse, fremtidens musikmarked og SPOT Festivalen.

Mads Vraa er med-indehaver af pladeselskabet Good Tape Records sammen med Kamilla Hannibal. Det er hans og Good Tape Records' 3. år på spot. Good Tape har bl.a. signet, Murder, Bodebrixen og Mixtune for Colly.

Mads, det er tredje år Good Tape Records er på SPOT, hvorfor?

For det første er SPOT den eneste branchefestival i Danmark, så hvis man har et pladeselskab, så kommer man selvfølgelig her. For det andet har SPOT været gode til at få udlandet til Danmark, indtil videre især mange af de små europæiske selskaber. Men allerede sidste år var der faktisk en del repræsentanter fra UK.
Tidligere var det jo sådan i branchen, at UK stod for You Can't – SPOT har i høj grad være med til, at UK nu betyder You Can. Det er virkelig positivt.

Hvorfor er det engelske marked vigtigt?

- Danmark har været god til de mindre labels, men vi har brug for de større labels. Der har i Danmark været lidt en tendens til alt for meget DIY (Do It Yourself, red.) – og lyden fra et hjemmestudie kan simpelthen ikke konkurrere med lyden fra de store labels. Hvis Danmarks skal profilere sig internationalt med musikken, ligesom f.eks. Sverige, har vi brug for de store labels, som f.eks. Universal England.

For eksempel Radiohead udsender deres plader helt uden om et pladeselskab, er der overhovedet behov for pladeselskaber?

- Pladeselskaber tilbyder kunstnerne de tre store P´er: penge, promotion og papir.
Langt de færreste nye musikerne har pengene til at stable en ordentlig produktion på benene. Promotion er en helt masse benarbejde og kontakter. I Danmark har DR nærmest monopol på hvilket noget musik, der høres, det er svært at komme i A rotation på P3, hvis man slet ikke har nogen kontakter. Uden at gå i detaljer har de færreste kunstnere begreb om det papirarbejde, der skal til, for f.eks. at sikre sine rettigheder. Her er pladeselskabet også en stor hjælp.

Hvad med kunstnere der er blevet opdaget på f.eks. Myspace, de har jo ikke haft et pladeselskab i ryggen?

- Nej, men de er jo også netop blevet opdaget. Der er ingen tvivl om, at det er blevet lettere at komme ud med sin musik til en masse mennesker, men det er ikke blevet lettere at skille sig ud – de bands, der sælger plader og tjener penge, har også et pladeselskab i ryggen.

Gør internettet livet surt for musikbranchen?

- Om 2 år har alle mobiltelefoner bredbåndsforbindelse, så har man ikke længere behov for at hente og gemme sin musik, så streamer man det ned til f.eks. sin telefon i stedet. Pladebranchens fremtid ligger i at få lytterne til at betale et abonnement for ”alt” musik, f.eks. 70 kroner om måneden. Hvis alle Danmarks mobilabonnementer (4 millioner, red.) betalte omkring 10 kroner om måneden, ville det stort set svare til det samlede danske musiksalg. I 2008 var det samlede danske musiksalg på 568 millioner kroner.

Tror du, der sælges CDere om 10 år?
´
- Nej der sælges ikke CDere om 3 år... ej ok 4 år.