SPOT FESTIVAL 09: SCENESHOW MED THE WILLIAM BLAKES, EMILÍANA TORRINI OG PRINS NITRAM
MARTA SØRENSEN - BANDBASE
Det her bliver en tretrinsraket i sceneshow med det bedste til sidst. Men jeg har langt fra set alt, så I er velkomne til at byde ind med jeres erfaringer.

Fredag aften og gode nyheder for fans af Ringenes Herre. Islandske Emilíana Torrini, som bl.a. står bag "Gollum's Song" fra filmen De To Tårne, optræder i Musikhuset med sin rockpop, der truer med at bryde ud i country, celtic, reggae og til allersidst, punk. Emilíana skal lige snakke sig varm, men så kommer afsløringerne ellers rullende lige så raskt som de islandsk indadvendt r'er.

"Kender I det med, at man gerne vil komme tilbage til en, man har elsket, og sige "Ta-dah!", når man står i døren," siger hun sødt.

"Men så er det tit, at de hugger én i knæskallen med en blyant." Hader, når det sker.

"Derfor er breve en god ting at skrive," afslutter Emilíana, og ind kommer autoharp'en.

Den slags hygge er kernen i Emilíanas sceneshow, så vi iler hastigt videre. Vejret er jo smukt, og tæt på festivalpladsen på en grøn bakketop ligger Retten i Århus og bagved, Århus Arrest. Her holder The William Blakes en lille spontan akustisk gøglerkoncert (tjek billedet) efter deres egentlige koncert, måske mest på grund af bakkens gode udsigt. Lad os kalde det Beatles'-afslutningskoncert-på-taget light.

Så kommer vi til toppen af raketten, nemlig Prins Nitram - enmandsshowet med guitar og tekster som "let me stick it up your poop chute (bæ-skakt, red.)". Han klarer bandarbejdet ikke med en kombineret stortromme/hi-hat/bas/mundharmonika-anordning, men ved at have optaget sig selv på video - én optagelse, hvor han spiller trommer i den venstre side af filmen, og en hvor han spiller guitar i højre side.

Så har han klippet optagelserne sammen, og resultatet er et tomandsband bestående af Prins Nitram og Prins Nitram oppe på lærredet plus Prins Nitram i kød og blod på scenen. De har alle tre enormt kikset tøj på og det allestedsnærværende overskæg, men det skal vist være en del af den kiksede charme.

Dobbeltgænger-enmandsbandet er en rigtig god idé, især de steder, hvor Prins-Nitram-på-lærredet forsvinder ud, og Prins-Nitram-på-scenen bliver nødt til at kalde ham tilbage med "Come back, sexy!"

Emilíana Torrini: 4/6

Prins Nitram: 3/6