SPOT FESTIVAL 09: MUST GO RADIO SPILLEDE SIG DIREKTE IND SOM UGENS BAND ( FOTOSERIE)
RASMUS ARDAHL - BANDBASE
Hvordan beskriver man bedst Must Go Radio? Som popudgaven af Arctic Monkeys møder The Strokes? Måske. I hvert fald er de senere års diskofile tendenser naturligt integreret hos den århusianske kvartet, som måske i virkeligheden bedst forklares med fotoet af deres scene-setup oven over.

Fire knægte, fire instrumenter og så ikke så pokkers meget andet (bortset fra en anelse synth-backtrack fra en iPod). Dét skrabede udgangspunkt var lig med total frihed på scenen, men gav også lidt bange anelse forud for koncerten på det stopfyldte Archauz. For var der underholdning nok i vente - det uundgåelige og nødvendige pres på alle Spot-bands.

Det var der næsten. Ikke til de 40 minutter, der var afsat. 25-30 havde passet. På materialet og på den dogmatiske stil. Men hvor var det til gengæld medrivende i perioder. Ikke fordi, der var de store nye tendenser at spore i udtrykket, men fordi Must Go Radio var velforberedte, sammenspillede og ultragodt svingende.

Med i alt tre medlemmer, heriblandt de to Littauer-brødre Rasmus og Simon, fra Zvook Mescalin, kunne man have forventet, at synth-delene fra demoerne, ville blive fremhævet yderligere, men det var heldigvis ikke tilfældet. I stedet blev det de rene, staccerede guitarflader, og det velklingende dobbeltvokalarbejde mellem Anders Toft og Rasmus Littauer, der sikrede succesen. Det lyder som vejen frem for bandet.

Med Zvook Mescalin i baghovedet, er Must Go Radio et fornemt eksempel på, hvordan musikere i dag ubesværet udfolder sig inden for flere ikke nødvendigvis beslægtede områder. Der shoppes, og det kan kun være godt for musikken. Også selvom man indimellem kan komme i tvivl om, hvorvidt gruppen reelt mener det det, de laver, eller bare lige vil vise, at de kan. Fordi de kan.

De fordomme var dog glemt ved koncerten på Spot Festival, specielt under barometer-hittet "Alhambra" og den lige så hitpotente "Kill Your Tv". Must Go Radios demoer yder ikke helt retfærdighed til deres sprudlende live-præstation, men giver nu alligevel en indikator for, hvad de kan live. Vi ser frem til, at kvartetten, med Den Blå Box i bagagen, indspiller endnu mere materiale.

(4/6 stjerner)

Must Go Radio spiller live i Café Kino ved Amager Bio den 12. juni, hvor de blander materiale med Zvook Mescalin. Læs også vores remix-interview med Simon Littauer.

Must Go Radio, Ugens Band – uge 22, 2009.