SPOT FESTIVAL 09: GREEN LIVES BØD SOMMEREN VELKOMMEN I ARCHAUZ ( FOTOSERIE)
PETER BYE - BANDBASE
Århusianske Green Lives spillede lørdag eftermiddag på Spot Festival for første gang. Med scenen badet i grønt lys og fuglefløjt strømmende ud af højttalerne, indtog det fem mand store band scenen i Archauz med glade og livsbekræftende popmelodier, der skaber længsel mod sommer under åben himmel. Lead-vokalen skifter koncerten igennem mellem Jens-Ulrik Kleemeyer på keyboard og Mark Christiansen på guitar, men med bandets hang til korharmonier, så deltager resten af bandet alle på mikrofon. Netop korene fylder meget i Green Lives’ musikalske udtryk og tankerne henledes på nordamerikanske grupper, som Fleet Foxes, men Green Lives fremhæver også gerne Beatles, LCD Soundsystem og David Bowie som inspirationskilder.
Koncerten viste, at Green Lives har fat på den rigtige musikalske opskrift. Med sikre popmelodier tilsat flotte kor og en leadguitarist, der ikke var bange for at variere lyd, fik Green Lives præsenteret deres lykkelige pop på en troværdig og overbevisende måde, der skabte smil og begejstring i salen. Numre som ”The Years”, der fik publikum med på klap og en akustisk udgave af ”Treetops and Rooftops”, hvor vokalerne for alvor fik plads, var nogle af koncertens bedste. ”Everybody Knows Who You Are, Anna” gav denne anmelder gåsehud og er et velskabt popnummer, der rummer det bedste fra Green Lives’ musikunivers. Afslutningsnummeret ”Green Lives” hæftede på fornuftig vis ende på en koncert, der forhåbentlig vil skabe interesse for Green Lives’ musik.
Green Lives er nye på den danske musikscene og det kunne godt mærkes på deres kontakt til publikum imellem numrene, hvor bandets evner til at tale til deres publikum virkede en anelse kejtet, men det var ikke noget, der skabte mindre glæde for deres musik. Det gav snarere et billede af et spillelystent band, der havde svært ved at skjule deres glæde over at optræde på Spot Festival. Green Lives bliver spændende at følge i fremtiden og måske finder de også en gang plads til mere eftertænksomme og stille numre i deres repertoire. Grunden er i hvert fald lagt.

(4/6 stjerner)

Se fotos fra Green Lives' koncert på Spot (fotograf: Rikke Pødenphant):