NEGASH ALI : SPOT FESTIVAL 2009, RIDEHUSET, ÅRHUS
ANDERS HJORTSKOV - GAFFA
Den 18-årige rapkomet viste sine imponerende evner med et lidt for larmende backingband

Ridehuset satte rammen om det yngste medlem af supergruppen Majors' solooptræden til Spot Festival. Negash Ali var dog ikke alene på scenen, da et stort band med den kyndige dj Static som kapelmester entrede scenen. Efter en soulet introduktion af de to vanlige korsangere kom den lille mand ind og begyndte at give en opvisning i flow og stemmeføring.

Negash Alis karismatiske dybe stemme og hans ubesværede engelskkundskaber har siden knægten var 12 år gjort ham til et fænomen på den danske hiphopscene. Denne tidlige aften skulle han så endnu en gang bevise sit værd som en af de mest hypede rapartister længe. Heldigvis kan Negash Ali langt hen ad vejen leve op til forventningerne.

Der blev spillet de soulede numre fra den for nyligt udgivne og anmelderroste debutplade "Asmarino", og numre som "Higher Ground" og singlen "We Get By" fik publikum til at hæve armene i vejret. Desværre havde den unge rapper i front svært ved at overdøve de mange instrumenter og lød til tider en smule presset for at få ørenlyd.

Rap over "Sexyback"
Backingbandet gav en autentisk lyd til Negash Alis engelske tekster, men man havde en fornemmelse af, at potentialet i det fire mand store orkester, der blev tilføjet til dj'en og de to korsangere, kunne være bedre udnyttet. Til gengæld fungerede det godt, da bandet lavede hurtige lån af musikken fra både Lauryn Hills "Doo Wop (That Thing)" og Justin Timberlakes "Sexyback", hvor den sidstnævnte blev udsat Negash Alis sikre flow.

Den ellers så velformulerede unge mand var særdeles grov i munden, da han tiltalte publikum med udråb, der primært handlede om de nedre dele. I stedet skulle han holde sig til det, han gør bedst, nemlig at fortælle sine historier om familiens historie, eller som i den fantastiske "Fuck Up", hvor en forfærdelig juleaften bliver beskrevet minutiøst.

De afdæmpede numre, hvor Negash Ali ikke var presset og kunne overdøve musikken, virkede bedst, og Ridehusets gæster brød ud i fællessang på omkvædet til "Troubled Young Man" fra Majors-udgivelsen. Der blev sluttet på toppen med den eksplosive "Feel The Heat", hvor Negash Ali fik hjælp af frontmanden fra Gypies, Shaka Loveless. Publikum tog imod opfordringerne om at smide hænderne i vejret og hoppede om kap med de fire vokalister på scenen.

Den lille rapper med den fantastiske stemmeføring har stadig førertrøjen i det engelsksprogede rapfelt med en optræden, der er set bedre, men som absolut er godkendt. Negash Ali kan stadig fortrylle med sine fortællinger og henføre publikum i en glæderus til sine koncerter. Det er bekræftende at høre på dansk jord, og det lover stadig godt for Negash Alis fremtid.