MUSIC FOR MODERN MAN: SPOT FESTIVAL 2009, MUSIKHUSET, STORE SAL, ÅRHUS
MICHAEL BØDTKJER - GAFFA
Gæstevokalister reddede en skrantende modern man.

Music For Modern Man er Asger Tarpgaards - kendt fra hhv. Superheroes og Private - personlige legestue. Men i eftermiddag var det bestemt ikke til at se, at det var Tarpgaard, som var centrum for de musikalske udladninger fra scenen. Han syntes ikke at være "herre i eget hus", men så så var der heldigvis nogle kække mus, der var klar til at indtage bordpladen.

Det syv mand høje orkester gjorde ellers deres for at få budskabet ud til de - det tidlige tidspunkt taget i betragtning - pænt mange fremmødte tilhørere, men Tarpgaards anonyme vokal, der konstant flirtede faretruende med de falske toner, pillede alle tiltag til musikalsk medrivelse fra hinanden lang tid, før de fik muligheden for at blive bygget ordentligt op. Jeg beklager at måtte sige det, men til tider tenderede det karaokeniveau, og det kan jo ikke andet end undre, når nu manden har udgivet så glimrende et album. Så måske var det den penicillin, som han angiveligt var på, der hæmmede hans optræden, og i givet tilfælde er det jo både synd og skam, for godt så det i hvert fald ikke ud.

Helt anderledes opløftende blev det til gengæld da hhv. Christian Hjelm (Figurines) og bandets eget skotske springfyr Steve Kelly trådte i forgrunden for showet. Hjelm sang med på nummeret "Buy My Love" med Tarpgaard på backing, og pludselig hang tingene meget bedre sammen. Og helt godt blev det, da Kelly på nummeret "Modern Man" startede et veritabelt one-man-show, der tilføjede sangmaterialet den energi og det overskud, som det i liveformatet trængte til. Samtidig havde Kelly en befriende ironisk tilgang til to sange, han stod i front for, hvilket gjorde de ekstremt klichefyldte tekster helt anderledes muntre.

Med andre ord var det gæsterne på scenen, som med hiv og håndsving trak det berømte stik i hus. Tarpgaard havde en rigtig dårlig dag, og vi ønsker han al mulig bedring - for ellers ser det skidt ud fremover.