MAGTENS KORRIDORER : SPOT FESTIVAL 2009, MUSIKHUSET, RYTMISK SAL, ÅRHUS
ROY FOGDE - GAFFA
Fra branchefest til folkefest på 2 sekunder

Magtens Korridorer proklamerede fra scenen, at de i flere år havde forsøgt at komme på plakaten til Spot Festival. Nu lykkedes det så endelig, hvilket måske kan give anledning til nogen undren, da de efterhånden har været "spottet" i nogle år. Det virkede nu heller ikke til, at der var så mange branchefolk blandt publikum, der bar præg af mange deciderede fans. Og det passede nok også bandet glimrende.

Vi blev trakteret med en blanding af greatest hits og et par nye sange, i en koncert som i bedste rockstjerne stil var både forsinket og gik over tiden. Den ekstra ventetid hjalp dog tilsyneladende kun til at tænde både band og publikum, for da "Nordhavn Station" åbnede koncerten, blev der gået godt til makronerne fra begge kanter.

Det blev også med det samme understreget, at forsanger Johan Olsen besidder en yderst imponerende stemmepragt. Man kan mene, hvad man vil om hans råbende vokal og de åbenlyse Kim Larsen referencer, men sikkert er det, at den skinner igennem, og han har nærmest ikke en falsk tone i livet. Selv da han vovede sig ud i et længere crowd-surf under "Picnic På Kastellet", fortsatte vokalen helt uhindret, og det viste både imponerende teknik og fremragende showmanship.

Koncerten viste dog også, at københavnerne stadig i nogen grad lever højt på debuten "Friværdi", da sange som "Pandora" fra "Det Krøllede Håb" samt det nye materiale ikke har tilnærmelsesvis samme gennemslagskraft. Magtens Korridorer har dog stadig evnen til at starte en folkefest og komme ud over scenen, og det er vel i høj grad selve essensen af den slags rockmusik, som de nærmest har patent på i Danmark.

Det er flot og festligt, men gruppen mangler stadig helt at leve op til debuten. Det får de dog heldigvis chancen for at lave om på med deres kommende plade. Så måske vi får chancen for at spotte deres næste store hit til efteråret.