JOOKS : SPOT FESTIVAL 2009, OFFICERSSCENEN, ÅRHUS
SIMON MIKDAL ANDERSEN - GAFFA
Hænderne oppe og bukserne nede

Solen var meget langsomt ved at gå ned over festivalpladsen den sidste dag på 2009-udgaven af Spot Festival, da den dansksprogede rapper Jooks indtog Officersscenen. Som det har været tilfældet med utroligt mange af koncerterne på lige netop denne venue, var der også til Jooks et fornuftigt fremmøde og en tætpakket publikumsskare helt oppe foran scenen.

Jooks, der langt om længe og efter megen ventetid den 8. juni er klar med sit første soloalbum "Privilegeret", havde en meget nøgen start på koncerten, hvor rim med udemærket flow blev leveret over et noget minimalistisk beat uden brug af trommer, men til gengæld tilsat rimeligt høje ad libs.Det fungerede egentligt meget godt og Rent Mel-medlemmet leverede en sikker præstation, men generelt for hele koncertoplevelsen var, at scenen simpelthen var for tom.

Under hele showet fik Jooks musikalsk hjælp fra back-up-rapperen Sivas og produceren Atilla, der igennem hele forløbet sad anonymt med hætten over hovedet og gemte sig bagved en computerskærm. Samtidigt virkede Sivas' præstation på på scenen ikke helt overbevisende, og det hjalp heller ikke, at hans mikrofon og hans stemme var utroligt lav, og det var hovedsagligt også kun Jooks, som stod for at sætte gang i publikum.

Den danske rapper snakkede og forklarede generelt meget imellem de forskellige numre, men det er måske også en del af charmen ved den meget selvrefleksive Jooks, som spillede en del nye numre fra det kommende album og sætlisten bød samtidigt også på mere velkendte numre som "Ny Dag", "Rolig, Rolig", Træk Vejret" samt pladens titelnummer "Privilegeret", der blev leveret med hans velkendte, gode flow og en fin mængde intensitet, så publikum på intet tidspunkt blev i tvivl om, at han mente det.

I løbet af showet leverede Jooks en meget personlig a cappella dedikeret til en nu afdød, kræftramt ven, men grundet rammerne for koncerten viste det sig svært at skabe den helt rigtige og intenderede intime stemning. Efter Jooks' rap uden beat blev der atter sat mere gang i den med nummeret "Jackmove", og hele koncerten blev afsluttet med det poppede radio-hit "Hun Vil Ha' En Rapper", som gav publikum rig mulighed for at synge med. Overordnet set var det en fin koncert med en solid præstation fra Jooks, der dog kom til at stå en smule nøgen og alene på en stor, tom scene.