GREEN LIVES - SPOT FESTIVAL 2009, ARCHAUZ, STORE SAL, ÅRHUS
MIKKEL ELBECH - GAFFA
Skovatmosfære fra de grønne eksistenser

Det fem mand store orkester har forud for dagens koncert sandsynligvis været ude at ligge i skovbunden og funderet over livet og naturen, der omgiver dem. Sådan lyder de i hvert fald, og selv i en mørk sal, som de nu befinder sig i, formår de at sprede en atmosfære af gran og nyudsprungen bøg. Efter eget udsagn ønsker de grønne skabninger at agere morgenkor, og de håber, publikum vil værdsætte deres anstrengelser.

Det vil de, og fuldkommen med rette. Få så unge bands – og også mere etablerede bands for den sags skyld – formår i den grad at fremstå som en samlet enhed. Det er en fryd at bevidne den afgørende indforståelse, der er en forudsætning for en optræden som denne. Udrustet med et ganske bredt arsenal af strenginstrumenter, slagtøj og tangenter fremføres de finurlige og originale kompositioner med imponerende teknisk snilde og et misundelsesværdigt overskud.

Mellem numrene serveres der fuglekvidder, og den kærlighed til den skæve popmusik og naturen, den beskriver, giver associationer til de danske kolleger i Men Among Animals, og stemningsmæssigt er der ikke kilometervis hen til Fleet Foxes, om end legesygen hos Green Lives – på positiv vis – synes en tand større.

Sammen fremstår de fem medlemmer af og til en smule noller, men kun med ekstra charmepoints til følge. De så velkendte ungdommelige prætensioner er her behageligt underspillede, og oplevelsen bliver også derfor af den stærkt anbefalelsesværdige slags. Et så fuldendt udtryk er i dén grad en sjældenhed på den danske musikscene.