FAGGET FAIRYS : SPOT FESTIVAL 2009, RIDEHUSET, ÅRHUS
JACOB TØFTING HOVE - GAFFA
Klicheer og overgreb på klassiker

Man kan ikke sige Fagget Fairys uden at sige "Feed The Horse". Desværre er der ikke rigtigt andet at sige.

Det finder et fyldt Ridehus ud af, da DJ Sensimilla, MC Ena samt trommerslager med solbriller og keyboard-spiller fredag lidt over midnat indtager scenen.

Gruppen starter ud med nummeret "Roll The Dice" - en af flere klichéfyldte titler. Der er fra første tone lagt an til fest, og gruppen virker tændt. Det er altid dejligt at se, og frontfigur Elena Covli Cosovic aka MC Ena gør sit til at tænde publikum. Iført stram sort kjole danser hun rundt og rapper og synger på både engelsk og bosnisk. Stilen er et mix af alt muligt lige fra elektrohouse, dubstep, grime og balkan-rytmer. Stemmen spinkel. Publikum virker nogenlunde med, selvom det er vanskeligt at finde hoved og hale i musikken, som tumler ud over scenekanten. Det virker som om, at Fagget Fairys vil det hele på samme tid og på flere forskellige sprog.

Hit. Exit
Men så kommer hittet. Og det kan man ikke tage fra dem - "Feed The Horse" er et fantastisk festnummer. Samtidig sker der det forunderlige med MC Enas stemme, at den bliver god. Måske er det bare ørets møde med det genkendelige, men det lyder virkelig som om, at hendes stemme bliver langt bedre. Hænderne kommer i vejret, og publikum ved pludselig, hvorfor de er her i det kolde Ridehus. Nummeret brager der ud af og folk synger med. Der bliver danset både på scenen og foran. Stemningen er i top, men så slutter eventyret. Et tilfreds publikum sender en massiv klapsalve op mod bandet, og så er der ellers dømt folkevandring mod udgangen. Hvem der bare kunne gå med ud i natten.

Helligbrøde
Inde i Ridehuset fortsætter festen. I hvert fald oppe på scenen. På gulvet er der blevet tyndet godt ud, men gruppens resterende numre kommer heller ikke i nærheden af hittet. Det er for klichéfyldt med titler som "Watch Your Back" og en meget lidt nyskabende lydside. Det fungerer ok, bandets energi er skøn, men så sker det. "Er i klar på mere strøm", råber MC Ena, og ud af højtalerne kommer Bjørn Svins "Mer' Strøm". Et fantastiske nummer som her på skammeligste måde tilføres bosnisk rap. Den Sorte Skole, som desværre måtte aflyse deres koncert på Spot på grund af sygdom, har tidligere med stor succes blandet "Mer Strøm" med Malk de Koijns "Å Åå Mæio". Det lykkedes ikke for Faggot Fairys, og deres halvhjertede forsøg koster dem en stjerne.