DAFUNIKS : SPOT FESTIVAL 2009, MUSIKHUSET, FILUREN, ÅRHUS
SIMON MIKDAL ANDERSEN - GAFFA
En levende blanding af funk, soul og hiphop

Folk stod forventningsfulde i kø til den aller sidste koncert på Filuren med den danske funk-, soul- og hiphop-gruppe Dafuniks, og de fremmødte kom til at vente et stykke tid på at komme ind, da koncerten var forsinket i godt tyve minutter på grund af, at showet før Dafuniks med bandet Fra De Varme Lande havde trukket en smule ud. Forsinkelsen gjorde, at nogle gik fra køen for at se andre koncerter, og det resulterede i, at Filuren ikke var helt fyldt, men dog heller ikke tom denne sene aften.

Da man kom ind til koncerten kunne man se, at gruppen på scenen var mødt talstærkt op i form af produceren JustMike, pianisten Princejuice, Dj Nyber, trommeslageren Christian Jespersen, bassisten Thomas Cox og Tue Damskov på guitar. Derudover fik bandet assistance fra de tre gæstevokalister rapperen Joseph Agami, sangerinden Barbara Aersoe, og den amerikanske rapper og sanger Elias, der normalt har sit virke i gruppen Scribbling Idiots.

De mange optrædende fyldte naturligt nok scenen godt ud, og der blev hurtigt etableret en intim stemning i det mørke lokale. Dafuniks, der for nyligt gav koncert i Paris, spillede en del numre fra deres seneste ep "Bone Jacked & Buggin' Out" og de tre gæstevokalister bevægede sig skiftevis til og fra scenen alt efter hvem der skulle levere stemme til de meget funky og velspillede sange, som blandt andet talte "All I Want" og "Is This Hiphop?".

Der var generelt meget rap over numrene til koncerten, og det var slet ikke nogen dårlig ting, da både Elias og Joseph Agami havde et sikkert flow, en klar udtale og en levende levering. Et af koncertens absolutte højdepunkter var, da californiske Elias endnu en gang greb mikrofonen og fremførte vokalen til det utroligt fængende nummer "Hello I Love You", der havde Barbara Aersoe med på omkvædet.

Imellem de mange numre med hiphop og rap i føresædet spillede Dafuniks også et enkelt instrumentalnummer og et par sange, hvor Barbara Aersoe alene stod for vokalen, og den opgave løftede hun ganske godt. Numrene med sangerinden i front var meget soul-inspirerede, og det halvdansende publikum groovede med på bedste vis.

Koncerten med Dafuniks sluttede af med et brag, hvor alle ni mand var samtidigt på scenen for at medvirke til den sidste udløsning af energi på Filuren til dette års Spot Festival. Det var generelt en god og velspillet koncert fra det eneste reelle funknavn på festivalprogrammet, men selvom Jospeh Agami flere gange forsøgte at få publikum til smide nogle hænder i vejret og agere kor, kunne man godt have ønsket sig lidt mere publikumsaktivitet i løbet af showet.