YANN TIERSEN BLANDT NI UDENLANDSKE NAVNE TIL SPOTS ÅBNINGSAFTEN
HENRIK FRIIS

Yann Tiersen - SPOT
Yann Tiersen - spiller to gange på SPOT
Nordisk debut på SPOT til Yann Tiersen - manden bag soundtrack’ene til ”Amélie” og ”Good Bye Lenin”. Franskmandens koncert er del af SPOT Festivalens åbningsprogram 21. maj – de udenlandske koncerter foregår på Train, Musikcafeen og i Studenterhuset.

Franske Yann Tiersen kommer til SPOT festivalens åbningsaften – og spiller samtidig sin første koncert i Skandinavien nogensinde.

Mange har måske ubevidst Yann Tiersen-musik stående på hylden derhjemme – det er nemlig Tiersen, der har lavet soundtracks til de to film ”Amélie” og ”Good Bye Lenin!”. Yann Tiersens musik kan genkendes på, at han benytter sig af en bred vifte af instrumenter i relativt minimalistiske kompositioner. Hans musik trækker desuden i strenge, der går helt tilbage til den klassiske musik, samt til den franske folkemusik.

Og der er endnu mere specielt omkring SPOT-besøget. For ud over koncerten med eget band ved åbningsaftenen, spiller Tiersen sammen med det færøske band Orka (med de hjemmelavede løjerlige instrumenter) under fredag-lørdags-programmet. Dette fransk/færøske samarbejde spillede fem dage i træk(!) under decembers franske pendent til SPOT, nemlig Transmusicales Festivalen i Rennes og kort efter i Thorshavn. Og de har altså lyst til mere sammen. Jo, det ser ud til at blive en helt specielt oplevelse både på åbningsaftenen - og senere.

Tiersen-koncerten bliver på Train, der sammen med Musikcafeen og Studenterhuset bliver rammerne omkring de udenlandske koncerter på SPOTs åbningsaften.

De øvrige Train-indslag er den hollandske duo zZz, der spiller elektronisk musik, men også bruger elementer fra punk og postpunk - og som i sanger Tjees har en vokal, der slægter sig på den afdøde Joy Division sanger Ian Curtis. Desuden huser Train denne aften det luxemburgske band Minipli, der eksperimenterer med minimalistisk musik.

Yuko - belgiskl band - spot 2009
Yuko - belgisk indie med elektroniske elementer.
I Studenterhuset spiller Absynthe Minded fra Belgien. Gruppen spiller en fin blanding af indie, jazz og pop, og deres inspiration findes blandt andet hos så vidt forskellige kunstnere som Django Reinhardt, Sex Pistols og Kraftwerk. Samme sted er landsmændene Yuko på programmet. Yuko arbejder med en afdæmpet indiepop tilsat elektroniske elementer. Og så spiller Cokiyu, som kan kaldes for den japanske Björk – ikke en kopi, men hun skaber et lydunivers, der er meget beroligende og som stille og rolige forfører lytteren.

Endelig er der Musikcafeen i Mejlgade, hvor John Dear Mowing Club fra hollandske Haag spiller alternativt folk, drevet af frontmand Melle de Boer. Musikalsk læner bandet sig op af både country og pop og kan beskrives som en blanding af Johnny Cash, Bob Dylan og Mazzy Star. John Dear Mowing Club har desuden arbejdet sammen med sangskriveren Daniel Johnston. Californiske Daedelus spiller skæv elektronisk musik og er en pioner inden for feltet. Han benytter sig af en specialbygger Monome, der er en boks med 256 knapper, der hver især indeholder en lyd eller et beat. Og ikke mindst er der engelske Bird, som trækker på vidt forskellige virkemidler som en cello og en Apple MacBook, når musikken skal skabes. Birds rødder er både folkemusik og electronica.

Ud over de internationale navne på SPOT Festivalens åbningsaften, kommer et decideret åbningsprogram i Musikhuset Aarhus til. Dette offentliggøres snarest.