TO SYMFONIORKESTRE TIL SPOTS ÅBNINGS-ARRANGEMENT!
HENRIK FRIIS

Nanna Øland - fik alligevel fuldt symfoniorkster med til SPOT.
SPOT Festivalens åbnings-koncert i Musikhuset Aarhus kommer til at foregå i to halvlege – og i to forskellige sale.  Samlet kommer ca. 200 medvirkende på scenen i det der er endt som en logistisk mega-udfordring.
- - -
SPOT Festivalens åbnings-arrangement bliver noget ud over det sædvanlige. Det har længe ligget fast at rockgruppen Ave får sit nye symfoniske værk opført sammen med Odense Symfoniorkester og Herning Kirkes Drengekor. Men nu får de 120 medvirkende ved dén begivenhed selskab af endnu et 65 m/k stort symfoniorkester og elektronisk band. Og oven i  hatten rock-gruppe tilsat strygerkvartet.

Det sker når elektroniske Oh Land - Nanna Øland Fabricius -  og hendes band i åbningsprogrammets 2. halvdel dels skal mixe Ravel, dels skal servere sine numre i helt nyt symfonisk arrangement med Lyngby-Tårbæk Symfoniorkester, inden When Saints Go Machine lukker af, og i aftenens anledning har udvidet sig fra at være en kvartet til at inkludere fire strygere.

 

 

Nyt symfoniorkester fundet frem
Jo, der er virkelig tale om et projekt, der har udviklet sig:  – I starten havde vi håbet på musikere fra Odense Symfoniorkester, som i forvejen er til SPOT-åbning. Men da det ikke kunne lade sig gøre, havde jeg ”kun” en lille stryger-gruppe og en pauke-spiller i tankerne - indtil medarrangørerne fra BandBase fik skabt kontakten til symfoniorkestret fra Lyngby-Tårbæk. Og helt ærligt: Det er noget af det sjoveste jeg nogensinde har været med til. Samtidig med at det er afsindigt hårdt, siger Nanna Øland Fabricius, der sammen med sin far, komponisten og arrangøren Bendt Fabricius laver arrangementerne til de 65 symfonikere.

Lyngby-Taarbæks symfonikere sprang til for at fuldende Nanna Ølands drøm....
Lyngby-Taarbæks symfonikere sprang til for at fuldende Nanna Ølands drøm....
- Orkestret kommer faktisk til at erstatte alle de elektroniske instrumenter i mine egne numre, og det er virkelig mærkeligt at mærke, hvordan sangene kan forandre sig i det arbejde – fra at være meget club-orienterede til at blive inderlige ballader, siger Nanna Øland, som får fem af sine sange om-arrangeret symfonisk.

Til gengæld bliver hendes andet indslag, et mix af Maurice Ravels Venstrehåndskoncert  (som hun i forvejen arbejder på for BandBases mixtoverdener-projekt)  meget elektronisk: - Men ved koncerten i Århus er det planen at symfoniorkestret orkestret skal ind og spille de samples, jeg har lavet i mit mix af Venstrehåndskoncerten. Og dét skal nok blive en speciel opgave for dem – med helt anden rytmik osv. i stykket, end de er vant til, smiler Nanna Øland forventningsfuldt.

Aftenens sidste programpunkt er When Saints Go Machine, som har fået arrangeret en række af gruppens numre for strygere. De bedst egnede bliver præsenteret ved åbningsarrangementet, hvor When Saints Go Machine spiller sammen med fire strygere, som er fundet i samarbejde med Det Jyske MusikKonswervatorium i Århus - det er også her fra arrangørern Per Lykkegaard kommer.
Store krav til logistik – og til smidighed fra alle parter
Ave - arbejder med strygere i forvejen. Nu kommer chancen med helt symfonmiorkester og kor.
Ave - har også symfoniorkester med...
Det er ikke hver dag to symfoniorkestre støder sammen ved samme arrangement – for at sige det mildt. Udviklingen har da også betydet, at 2. halvdel af åbnings-arrangementet er blevet flyttet. Logistisk kan det overhovedet ikke lade sig gøre at skifte et helt symfoniorkester ud i en pause. Så når Aves symfoni er ovre i Musikhusets Store Sal flytter arrangementet videre til Musikhusets Symfoniske Sal, hvor først Oh Land og dernæst When Saints Go Machine + strygere går linen ud.

- Jo, vi er nok lidt gale, funderer SPOT Festivalens leder Gunnar Madsen: - Det har kostet panderynker og der er trukket store veksler på alle parter, men den positive indstilling hos vores eksterne partnere, Musikhuset Aarhus og folkene i vores egne rækker gør, at vi har kunnet honorere de ønsker, der er opstået undervejs.
  
- Via den velvilje får vi mulighed for at se, hvad de rytmiske og klassiske stilarter kan sammen som funktion. Ikke at vi får et facit – men vi får en masse erfaringer vi kan trække på i fremtiden. Og vores opgave er også at skubbe på de energier, der kommer til os, siger Gunnar Madsen og ser aftenen som et eksempel på at ”nyt talent” ikke  kun handler om præsentation af ny undergrundsmusik, men også at skabe mulighed for at mere etablerede navne kan forny sig.

... nemlig Odense Symfoniorkester.
- I det hele taget er det vigtigt at forstå betydningen af, at vi er så mange, der går sammen om den her type arrangementer, siger Gunnar Madsen og peger ud over de musikalske medvirkende på kræfter som BandBase og Den Danske Bank (der bakker om om Oh Land-projektet) og Musikhuset Aarhus: - Ellers ville det aldrig kunne lade sig gøre, siger SPOTS leder.

- - -    
Programmet for åbningsarrangementet i Musikhuset Aarhus torsdag 21. maj kl. 19.00:
Ave m. Odense Symfoniorkester og Hernings Kirkes Drengekor under ledelse af Bo Holten – Musikhuset Store Sal.
Pause
...og Herning Kirkes Drengekor.
Oh Land m. Lyngby-Tårbæk Symfoniorkester under ledelse af Andreas Vetö  – Musikhuset Symfonisk Sal
When Saints Go Machine & strygerbesætning – Musikhuset Symfonisk Sal