STOR INTERNATIONAL INTERESSE FOR SPOT
HENRIK FRIIS & CHRISTIAN HALD BUHL

Publikum og international branche - snart klar til SPOT Festival 2009. FOTO: Thorsten Overgaard.
Publikum og international branche - snart klar til SPOT Festival 2009. FOTO: Thorsten Overgaard.
Væsentlige repræsentanter for udenlandske medier og musikbranche til Århus 21.-23. maj .
- - -

Den internationale musikbranche og de internationale medier drager til Århus 21-23. maj, når der er SPOT Festival. Der tikker dagligt tilmeldinger ind hos festivalsekretariatet, og flere af branchens tunge drenge har allerede nu meldt deres ankomst. Heriblandt kan nævnes:
  

  • Bookerne fra de europæiske festivaler Glastonbury Festival (UK), Eurosonic (NL), Trans Musicales (FR), Reeperbahn Festival (DE) m.m.
  • Visionære pladeselskaber som Domino (Franz Ferdinand, Arctic Monkeys m.fl), 4AD  (Beirut, Bon Iver m.fl.), Bella Union (Fleet Foxes, Midlake m.fl.), m.m.
  • Toneangivende medier som Clash Magazine (UK), Mojo Magazine (UK), NBC (US), Drowned in Sound (UK), Musikexpress (DE), Hot Press (IE), Radio Eins (DE), m.m.
  • Diverse tv-selskaber – i år også Top Chanel fra Albanien! -  samt det franske video-hotshot Vincent Moon (FR), der vil optage og lave indslag med fire af festivalens grupper/solister.

Foreløbig har repræsentanter for 17 lande meldt deres ankomst – blandt dem alene 51 repræsentanter fra Benelux-landene – i høj grad et bevis på at den musikalske forbindelse mellem Danmark og de tre landes musikmiljø fungerer. Sidste år var tallet 44.

I det hele taget er festivalen dagligt i dialog med repræsentanter fra det internationale musikmiljø, så flere kan forventes at slutte sig til akkrediterings-listen i de kommende dage.

MXD har skruet op for engagementet i SPOT
Music Export Denmark er med til at skrue op for det internationale engagement i SPOT Festivalen, og her siger direktør Thomas Rohde:
 
- SPOT Festival er Danmarks vigtigste eksportplatform for dansk rytmisk musik. MXD arbejder tæt sammen med SPOT, og vi har i år skruet op for blusset. MXD bruger f.eks. betragtelige ressourcer på året rundt at promovere og hente branchefolk til festivalen. Endelig afvikler vi i løbet af året - i samarbejde med ROSA- en håndfuld SPOT On Denmark-showcases verden over. I løbet af efteråret gælder det Popkomm i Berlin og en dansk aften i Bruxelles, til foråret tager vi hul på UK – ud over at vi laver house-arrangementer ved sommerens SONAR-festival i Barcelona og c/o POP i Köln, siger Rohde og fortsætter:

- Konceptet for SPOT On Denmark er enkelt: Vi lader den udenlandske branche vælge, hvilke bands, der skal til deres land. Og udvælgelsen sker fortrinsvis på SPOT Festival, siger Thomas Rohde.
MXD arrangerer i øvrigt en networking-sammenkomst mellem den danske og internationale branche fredag 22. maj under SPOT Festivalen.  
- - -
Benyt dette link og se hvem der foreløbig har tilmeldt sig SPOT Festival 2009 (vær opmærksom på at listen ikke er total-dækkende, da den vokser dagligt og ikke  alle ønsker deres til stedværelse offentliggjort).