SPOT-ÅBNING: MANGE ROSER – MEN OGSÅ TORNE
GUNNAR K. MADSEN

Ave m. symfoniorkester og drengekor. Enfølelsesmættet intens oplevelse. (Foto: Thorsten Overgaard)
Ave m. symfoniorkester og drengekor. Enfølelsesmættet intens oplevelse. (Foto: Thorsten Overgaard)
Åbningsaftenen på SPOT fik både ros og ris.

Der kom mange roser for musikken, hvor SPOTs åbningskoncert i tre forskellige konstellationer satte den klassiske og den rytmiske musik sammen. Først odenseanske Ave i et stort tænkt og ambitiøst symfonisk værk med Odense Symfoniorkester og Herning Kirkes Drengekor i Musikhusets Store Sal – og med stof til eftertanke når det gælder drømme om frihed og selvstændighed. Resultatet var stående ovationer.

Dernæst vakte Nanna ”Oh Land” Øland ren begejstring - dels med sit mix af Ravels Venstrehåndskoncert – dels med en begavet symfonisk orkestrering af egne numre i Musikhuset Symfonisk Sal -  inden When Saints Go Machine samme sted spillede åbningskoncerten i Musikhuset til ende, og beviste at elektronisk pop og en strygekvartet måske ikke er så fjerne begreber endda....

Alt i alt 200 medvirkende, og SPOT måtte inddrage to koncertsale for at få logistikken til at falde på plads. Efter de foreløbige tilbagemeldinger fik langt hovedparten af de fremmødte tilskuere også nogle ekstraordinære musikalske oplevelser med sig hjem – men ambitionerne kostede måske på en anden front.

Oh Land - i ny sal og med aftenens andet symfoniorkester ved SPOT-åbningen. (Foto: Thorsten Overgaard)
Oh Land - i ny sal og med aftenens andet symfoniorkester ved SPOT-åbningen. (Foto: Thorsten Overgaard)
For vi fik også skæld ud for vores håndtering af arrangementet - idet nogle følte sig snydt, fordi de ikke kunne komme ind til alle koncerterne i Musikhuset.
Vi er naturligvis kede af, at alt ikke klappede optimalt og særligt kede af det, hvis nogen har fået en urigtig eller helt urimelig behandling.
Og vi vil selvfølgelig tage al relevant kritik til os, undskylde for fejl fra vores side og rette disse.

Grundlæggende vil vi dog slå fast, at vores partoutbilletter giver adgang til alle scener i det omfang, der er plads. Vi skriver - på billetterne, i programmet og på vores hjemmeside – at festivalens scener har begrænset kapacitet og vi anbefaler publikum at komme i god tid. 
Torsdag kom enkelte i god tid, men blev fejlinformeret eller fejlhåndteret. Det undskylder vi meget, og beder disse kontakte os efter festivalen. Men vi vil fremover skærpe ordlyden, så informationerne ikke kan misforståes eller overses.

Overordnet kan vi ikke give nogen garanti til nogen om, at man kan opleve lige specifikt den éne koncert, man brænder mest for. Det kan selv festivaler med udendørs scener ikke garantere. Tvært imod oplever folk hvert år til festivaler – også til SPOT - at gå forgæves til nogle koncerter, hvorfor de må "nøjes" med andre.

Vi må dog erkende, at vi i år oplevede et usædvanligt stort run på åbningsaftenen - som vi ikke føler, at vi var godt nok forberedte på, hvorfor der opstod uro og utilfredshed. Vores ambition om at forsøge os med uprøvede opgaver – to symfoniorkestre og rytmisk besætning i to forskellige sale og i samme pakke - viste sig på nogle områder at være en større mundfuld end forventet

Det vil vi tage ved lære af!

Det er vores klare ambition, at alle publikummer skal føle sig tilfredse og trygge ved testivalens form og indhold.

Vi håber, at de øvrige festivaldage vil skåne os og publikum for yderligere problemer - så den gode musik kan sætte hele dagsordenen.

Venlig hilsen

Gunnar K Madsen