DANSK-INTERNATIONALT UDVALG
ADMINISTRATOR

Forberedelserne til den kommende SPOT Festival, der finder sted i Århus i dagene 21.-23.  maj 2009, er i fuld gang.

Hvert år modtager ROSA - Dansk Rock Samråd mange henvendelser fra musikere, bands, bookingbureauer, pladeselskaber, managements om at få spilletid på festivalen.

Praktisk og økonomisk kan vi kun magte omkring 100 præsentationer, hvilket naturligt indebærer, at langt de fleste ansøgere modtager et afslag. Med 838 ansøgninger i år vil omkring 750 i løbet af de kommende måneder modtage besked om, at de ikke skal spille på SPOT i 2009.

Nogle vil ærgre sig berettiget, al den stund vi hvert år må afvise ansøgere, vi skønner lige så kvalificerede som flere af de valgte – men altså må fravælge alene af praktiske og økonomiske grunde.
Enkelte vil ærgre sig fordi de også tidligere er blevet afvist.
Andre vil måske ærgre sig over afslaget – men alligevel dukke op på festivalen for at være en del af netværksmulighederne og vidensdelingen.
Men ingen behøver at ærgre sig over at have søgt. For rock og popmusikkens mange aktører gælder det nemlig helt fundamentalt, at man skal opsøge chancerne – udnytte dem man får og blive ved så længe man selv tror på det.

Udvidet bedømmelsesudvalg
Som en naturlig konsekvens af SPOTs arbejde er bedømmelsesudvalget  i år udvidet til også at inkludere internationale medlemmer. Så ud over musikeren Morten Varano og Peter Skovsted fra Musicall Management er lederen af MySpace Norge Kristoffer Endresen samt Kurt Overbergh fra det store Bruxelles-spillested AB inkluderet. De fire går nu i gang med at lytte nærmere til ansøgningerne og indstiller herefter de bands og kunstnere, som udvalget mener bør debutere på SPOT.

Det endelige program vil bestå af de indstillede debuterende navne blandet med danske, der skønnes at være relevante i forhold til de internationale muligheder, nordiske grupper og solister, enkelte etablerede navne samt eksperimenterende indslag på tværs af genrer og stilarter.

Overordnet vægter vi et program, der i sin helhed kan skabe respekt om dansk musik overfor vore mange internationale gæster. Men vi ønsker også at prøve forskellige samarbejdsmodeller af med musiklivets og branchens aktører, hvorfor vi hvert år giver sceneplads til selvstændige formidlere. Eksempelvis DUP, musikkens øvrige genreorganisationer, Way Up North, Metal Royale etc.

SPOT Festivalen er ikke løsningen for alle eller et slutmål i sig selv. Vi opfatter os som partnere i de kunstneriske og erhvervsmæssige udviklingsprocesser, der er et vilkår for al god musik.

Billetsalget startet - rabat i december
Billetter til de tre dages musik på SPOT Festival 2009 koster kr. 495,- (+ gebyr) – billetter kan købes via Gaffabillet.dk. Men er man hurtig, kan man frem til 31. december kl. 24.00 opnå julerabat og købe billetten for kr. 395,- (+ gebyr) - klik hér.